11 juni 2011

Ligger mycket i talespråken

I fredags var det ”40 maj”. Det finns nämligen ett känt spanskt uttryck som heter ”Hasta el 40 de mayo no quites el sayo”. Det betyder att man ska inte ska lägga ifrån sig kappan förrän 40 maj, alltså en bra bit in i juni.

Ordspråket syftar på att vädret ofta är väldigt ostadigt på våren och även om det blir riktigt varmt finns inga garantier för att det inte kommer en plötsligt köldknäpp igen.

Sällan har det ordspråket stämt så väl som på Costa del Sol i år. Vi har haft några riktigt varma och fina dagar både i april och juni, men plötsligt har temperaturerna fallit och det har till och med kommit en skur i början av juni.

Än värre har det varit i de nordöstra delarna av Spanien, där våldsamma skyfall orsakat översvämningar. Men idag är det ”42:a maj” och varmt, så nu kan man väl ställa undan kappan för säsongen. Eller?

1 kommentar:

  1. Jag tror nog att regnen är över för denna säsongen, nästa regn bör komma någon gång i oktober. Men kan också dröja längre.
    Jag kan bara erinra mig 3 regn under senvår / sommar här på kusten. Det första var en skur under skolavslutningen på svenska skolan i Fuengirola för några år sedan. Sen var det två regndagar i juli häromåret. Det är allt jag så där på rak arm kan komma ihåg under de senaste 10 åren. Då har jag inte räknat 5 droppar i kors, utan avser regn som väter marken....

    SvaraRadera